Boeken met een waarschuwing van de schrijver. Zo zijn er niet veel. Toch waarschuwt Jo Caudron, auteur van het pas verschenen Media Morgen, dat we niets uit zijn geesteskind mogen geloven. Dat het allemaal geen absolute wetenschap is, maar eerder een eigen visie. Veeleer persoonlijk aanvoelen, dan zwaar met cijfers onderbouwde voorspellingen. Maar 5 hoofdstukken lang mijn ongeloof voeden, lijkt mij toch wat van het goede te veel. De proef op de som dan maar.
Jo Caudron lanceerde Media Morgen op de jongste editie van Digital Marketing First, het jaarlijkse mekka voor de digitale marketeer dat plaatsvindt in het mooie Tour & Taxis. Na de bijhorende ‘doopreceptie’, kon het niet uitblijven dat ook de schrijver het podium besteeg als één van de keynote-sprekers die dag. Tot op de tanden gewapend met de kennis en visies die hij in het boek neerpende, toonde Caudron zich vooral als een ervaren spreker: vanaf de openingswaarschuwing tot het vastloppen van zijn Mac, overtuigt Apple-fanboy Caudron zich als kenner van zijn metier. Als enige spreker die dag, gaat hij de confrontatie aan met de traditionele media en de uitdagen die de nieuwe media hen biedt. Laat dat nu ook de kernzaak van Media Morgen zijn.
Traditional media isn’t dead, they just smell funny
Is het dan allemaal kommer en kwel voor de mediabedrijven van deze tijd? Zo’n vaart zal het allemaal wel niet lopen, maar na het horen en lezen van Media Morgen, moeten we er ons toch bewust van zijn dat de manier waarop we het vandaag doen, mogelijk binnen 5 jaar helemaal niet toereikend meer zal zijn. Frank Zappa vond jazz nog niet dood, hij vond enkel dat er een geurtje aan zat. Hetzelfde ook met traditionele media. They just won’t cut the slack anymore.
Vanop de eerste pagina’s van Media Morgen, merk je dat het boek zal weglezen als een langgerokken blogpost. Jo Caudron haalt veel hedendaagse voorbeelden aan en schrikt er zeker niet van terug zijn persoonlijke ergernissen neer te schrijven. Maar geef nu toe, wie houdt nu wel nog splashpagina’s bij het openen van een website? Het zijn net die persoonlijke interventies en voorbeelden die er voor zorgen dat het boek aangenaam leest, maar er me dunkt ook voor zullen zorgen dat het boek zeer vlug verouderd zou kunnen zijn.
Battle for the living room
Tijden veranderen en dus ook de mensen er in: na generatie X en Y, zitten we volgens Caudron aan generatie OD. On Demand. De generatie die zal vergroeid zijn met de iPad, die van jongsaf de swipe-beweging in de vingers heeft en nog vlotter zijn laptop uitleent dan zijn smartphone. De opkomst van die smartphones als ‘hier-en-nu-device’ en de tablet als ‘lean back media consumption device’, heeft een enorme impact om ons mediagebruik. We kijken televisie in uitgesteld relais, lezen de krant online op onze tablets en streamen muziek. Je zal het als mediamens maar meemaken: de traditionele verdienmodellen zullen langzaam maar zeker verdwijnen en nieuwe zullen zich aandienen. De toekomst is aan de Googles, Facebooks, Twitters en Spotify’s van deze wereld. Want als wij zelf niets ondernemen, zullen zij onze woonkamer overnemen.
In zijn besluit nodigt Caudron ons uit om na te denken over onze mediatoekomst. Om samen de dialoog aan te gaan en de traditionele media te ‘fixen’. Hij bedankt ons ook voor het lezen en hoopt dat we genoten hebben. Sympathieke kerel dus, waar je eigenlijk wel nog wat van mag geloven, ook al zegt hij zelf van niet.
Deze recensie werd geschreven voor DMIX Magazine, het communicatieplatform van de BDMA.
Bedankt voor de review!
Dat een boek als dit snel dreigt te verouderen is helaas eigen aan de actualiteitswaarde. Vandaar dat we nu al begonnen zijn met een aangepast versie tegen het najaar. Op die manier blijven de ideeën en thema’s “vers”, actualiseren we de voorbeelden en verlengen we de levensduur van het boek. Tenzij de hele sector zich zou aanpassen natuurlijk, en dan hebben we het boek ook niet meer nodig 😉
Eens het geprint is, is het al verouderd. Zo ook deze recensie, die al ruime tijd klaar ligt maar nu pas verschijnt.
Welcome to the digital age 😉